Bandyn behöver fler starka män/kvinnor

”Man kan tycka vad man vill om AIK Bandy och de som styr den klubben men det PIGGAR UPP”

Ett av de större problemen bandyn, och de flesta sporter för den delen, har just nu är att uppbåda och bibehålla engagemang för klubben och sporten. Så mycket annat pockar på folks uppmärksamhet idag jämfört med för bara 10-15 år sedan. Det finns alltid en ny säsong av en serie på Netflix eller HBO att titta på, dessutom till en månadskostnad på typ hälften av vad det kostar att gå på en idrottsmatch och vill man se sport går det alltid någon fotbollsmatch på någon tevekanal.

Det är tufft och kräver att klubbarna arbetar hårt med lokal förankring och att bli en del av samhället de verkar i så att den lokala klubben inte bara blir förströelse som konkurrerar med Netflix utan en angelägenhet som betyder något mer, är något större.

Därför behöver vi fler starka män och kvinnor i klubbar runtom i landet. Ledare som har visioner och ambitioner och får saker att hända, ibland på gott och ont. Man kan tycka vad man vill om AIK Bandy och de som styr den klubben men det PIGGAR UPP när det kommer fram en klubb med ambitioner som inte bara är nöjda med att rulla på i samma hjulspår år efter år. Som inte bara ser ett avancemang till elitserien som en kul erfarenhet men som förväntar sig att åka ur direkt, utan som tar klivet upp och sedan gasar. Det är sånt som skapar intresse och engagemang.

Känslan är att det är på tok för ovanligt i dagens bandy. Man hör sällan om ordföranden eller klubbchefer som har en ambition om att bli bäst och en plan för hur man ska nå dit. Det kanske inte alltid lyckas men att man åtminstone försöker och vågar säga utåt att man har ambitioner är viktigt. Sånt skapar snack, vare sig det är bland folk som köper visionen och ambitionen eller folk som irriterar sig på den gapige jäveln som sticker ut hakan.

Alla elitklubbar behöver ambitioner och visioner för att vara relevanta. Mellanmjölk blir tråkigt efter ett tag. Det behöver inte ens vara grandiosa ambitioner och visioner utan det kan vara saker som att man vill bli Sveriges bästa ungdomsklubb eller att man har en vision att spela i elitserien med 100% egna produkter, eller att man har som mål att nå slutspel som nykomling eller bygga en bandyhall på ett halvår.

Det viktiga är att man vill något och signalerar det utåt. Det är betydligt lättare att få folk att haka på ett försök att bestiga Mount Everest än att få folk att hänga på en sladdrig tiotimmarsvandring utan mål eller mening. Sätter man upp ett högt mål så kommer folk följa en för att se om man lyckas. Om man sedan gör det spelar mindre roll i det långa loppet.

För precis som med allt annat idag handlar idrottens utmaningar att skapa engagemang och interaktioner. På sociala medier trycker influencers på alla knappar med clickbaits, avklädda bilder, galna upptåg, överdrivet personliga bekännelser och så vidare i jakt på likes och kommentarer. För det är det enda som räknas idag. Översatt till idrottsvärlden är likes och kommentarer folk som snackar om laget, går på matcher, sätter sina barn i ungdomslagen och engagerar sig ideellt. Och precis som sociala mediernas influencers måste man våga vara jävligt högljudda och sticka ut hakan för att synas och skapa engagemanget.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s